Saya Berhijrah

Tahun 1979 adalah kemuncak segala-galanya. Saya menerima panggilan temuduga untuk jawatan Jurugambar dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Setelah mencari berbagai kerjaya, maka dengan panggilan temuduga ini memberikan satu kegembiraan yang tidak terhingga.

UKM ketika itu masih muda. Usianya masih lapan tahun. Ketika saya datang ke kampus tetapnya di Bangi, saya melihat pembangunan masih diteruskan. Bangi agak asing kepada saya. Jauh ke selatan untuk sampai ke sana mesti menaiki bas ke Kajang dan seterusnya meneruskan perjalanan dengan bas juga.

Terletak di sebuah bandar yang baru dibangunkan iaitu Bandar Baru Bangi (BBBangi).Oleh kerana Bangi masih belum membangun maka keadaannya tidak memberikan apa-apa keseronokkan kepada saya sebagai anak muda. Namun, demi mencari rezeki maka saya bertekad agar pekerjaan yang saya pohon akan menjadi kenyataan.

Oleh itu selepas ini siri ini akan saya catatkan semua kisah suka duka setelah berhijrah ke Kuala Lumpur dan seterusnya menetap di Bangi sehingga hari ini. Namun di mana jua saya pergi, saya masih memperkenalkan saya orang Kedah berasal dari Sik.

Masih saya ingat nama-nama sahabat seperti Cek Lah (bang Lah), Tajuddin Yahya (adik abang Lah), Kamaludin Ismail adalah rakan-rakan dari Sik yang menjadi sahabat ketika mengharungi cabaran perit pahit di Kuala Lamupur (KL). Insyaallah, jika diberikan umur yang panjang kisah ini akan mengambarkan berbagai peristiwa saya, peristiwa UKM yang akan menjadi sejarah kelak.

Ulasan