Senarai tugas di Fakulti Sains

Jurugambar di UKM. Ada orang bertanya ada ke jawatan itu? Mereka pelik UKM mempunyai kerjaya itu. Yalah, waktu itu kalau sebut Jurugambar pastinya di surat kabar, setesen TV. Jadi bila saya sebut kerja di UKM orang pun pelik. UKM lebih terkenal dengan kerjaya pensyarah. Namun saya tetap seronok kalau orang bertanya itulah jawatan saya.

Tugas utama saya ketika memulakan kerja di UKM ialah merakam gambar projek penyelidikan pensyarah dan pelajar tahun akhir. Saya pun ketika Khalil memberitahu tugas-tugas itu baru saya faham. Saya tidak banyak merakam gambar majlis. Oleh itu tugasnya tidaklah sehebat mana maka yang yang penting saya ada gaji! Bukan mudah kan? Saya bersyukur dengan tugas itu. Masuk makmal dan keluar makmal. Ada kalanya masuk sungai, masuk hutan. Akhirnya saya dikenali sebagai Jurugambar Sains. Mana tidaknya hasil kerja saya banyak diterbitkan dalam jurnal sains.

Khalil banyak membantu saya dengan mengajar bagaimana merakam gambar-gambar di makmal. Kami memiliki kelengkapan yang terhad. Maklumlah UKM baru berusia lapan tahun maka peralatan makmal lebih di utamakan. Ketua saya seorang pensyarah, namanya Dr Mohamad Omar. Seorang pensyarah Mikrobiologi yang mahir dalam fotografi sains. Pakar dalam Mikroskop dan Elektron Mikroskop.

Dr Mohamad Omar (bersara UKM sebagai Profesor) banyak memberikan buku fotografi dari koleksinya. Majalah You and Your Camera adalah majalah yang dibeli oleh Dr Mohamad. Majalah itu menjadi rujukan saya dan Khalil.

Saya membantu Khalil memeroses filem dan cetak gambar hitam putih. Kerja yang amat menarik. Oleh kerana saya telah belajar ketika di IKBN Peretak, maka tiada masalah untuk melakukannya.

Ulasan