Saya Haji Khalil dan Dr Mohamed Omar.

Penghujung tahun 1979 saya memulakan tugas di UKM. Ketika ini UKM, khususnya Fakulti Sains sedang mengambil kakitangan baharu. Paling ramai saya lihat pengambilan Pembantu Makmal. Oleh kerana saya bertugas di makmal, maka saya pun dah jadi klon Pembantu Makmal. Orang ingat saya Pembantu Makmal.

Kawan saya Mohd Khalil Alwi (Haji, sekarang dah bersara). Tinggal dalam makmal yang bernama Bilik Gelap. Lain macam saja bunyinya. tetapi ia adalah sebati dengan jawatan jurufoto. Sebab ketika itu tugas seorang jurufoto mesti tahu dan mahir mencuci filem (proses) dan mencetak gambar Hitam Putih atau Warna. Justeru tinggal dan bekerja dalam bilik gelap bukanlah perkara pelik.

Mula-mula saya fikir menjadi jurufoto di sini menarik, tetapi rupa-rupanya gambar yang saya kena rakam adalah mengenai subjek sains. Masak saya dibuatnya. Spesimen seperti tikus putih, arnab yang dijadikan bahan kajian oleh pelajar dan pensyarah adalah bahan yang harus saya rakam. Manakala merakam gambar majlis agak kurang. Sebab itu ketika skim gaji kabinet, Pembantu Makmal juga bertugas dalam kerjaya Jurufoto. Tiada beza. Malahan skim gaji saya lebih rendah daripada seorang Pembantu Makmal.

Oleh kerana sudah dikatakan rezeki, mahu tidak mahu atas minat yang mendalam untuk menjadi Jurufoto, maka saya lupakan dan terus belajar dari abang Khalil yang saya amat rapat dengan beliau sehingga dia bersara.

Kami tidak banyak menggunakan peralatan yang canggih. Bahan terbuang merupakan alat yang kami gunakan untuk merakam gambar selain sebuah kamera dan lensa mikro. Namun Haji Khalil lebih mahir merakamkan gambar dari Mikroskop. Walaupun pada waktu itu, mikroskop analog, namun hasil karya Haji Khalil amat bermutu. Beliau amat mahir dalam kerja-kerja ini kerana ketua kami seorang pensyarah dalam bidang Mikrobiologi yang juga mahir dalam bidang fotografi.

Prof Dr Mohamed Omar yang telah bersara dari UKM banyak membimbing saya dan Haji Khalil dalam merealisasikan hal ini. Banyak buku rujukan fotografi diberikan kepada kami, termasuklah majalah You anda Your Camera yang amat terkenal pada ketika itu.


Ulasan

Nasir Hamid berkata…
terbaik en Raai..